Τα βιβλία του Κωνσταντίνου (Βιβλίο 2)

Τα βιβλία του Κωνσταντίνου (Βιβλίο 2)

06/02/2024 2024-02-07 10:11

Τα βιβλία του Κωνσταντίνου (Βιβλίο 2)

Ο κήπος του Ματίς: με αναπαραγωγή έργω του Ματίς

Συγγραφέας: Σαμάνθα Φρίντμαν

Εικονογράφηση: Κριστίνα Αμοντέο

Απόδοση: Χρήστος Μπουλώτης

Εκδοτικός οίκος: Μέλισσα

Προτεινόμενη ηλικία: 6-9

Από το οπισθόφυλλο:

Μια μέρα ο καλλιτέχνης Ανρί Ματίς

έκοψε ένα κομμάτι άσπρο χαρτί

σε σχήμα ενός μικρού πουλιού…

Έτσι ξεκινάει η ιστορία για μια νέα

τέχνη, αντιπροσωπευτικά δείγματα

της οποίας παρουσιάζονται εδώ:

έγχρωμες αναπαραγωγές οκτώ έργων

του Ματίς, τρεις από αυτές μεγάλες και αναδιπλούμενες.

5 λόγοι για τους οποίους διάλεξα αυτό το βιβλίο:

  1. Στον Κωνσταντίνο αρέσουν τα βιβλία με τους ζωγράφους
  2. Παρόλο που το βιβλίο προτείνεται για παιδιά 6-9 ετών θεωρώ ότι μπορούν εξίσου να το κατανοήσουν και τα παιδιά μικρότερης ηλικίας
  3. Στο βιβλίο υπάρχουν αρκετοί πίνακες ζωγραφικής του Ματίς, με τους οποίους μπορεί να εξοικειωθεί το παιδί. Ειδικά τα παιδιά που πηγαίνουν σε σχολεία ή παιδικούς σταθμούς στα οποία καλλιεργούνται αρκετά οι τέχνες (πχ. ζωγραφική, γλυπτική, κουκλοθέατρο, θέατρο σκιών, θέατρο κλπ.) είναι αρκετά εξοικειωμένα με τους πίνακες.
  4. Τα κείμενα είναι πολύ μικρά και με απλά λόγια εξηγεί η συγγραφέας τον τρόπο με τον οποίο ο Ματίς δημιούργησε τους πίνακες
  5. Η εικονογράφηση του είναι ιδιαίτερα ελκυστική

5 δραστηριότητες που μπορείς να κάνεις με το παιδί σου:

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να σου θυμίσω ότι οι δραστηριότητες που προτείνω ενισχύουν και τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου.

  1. Μπορείτε να παρατηρήσετε τους πίνακες ζωγραφικής και ο καθένας να δώσει μια δική του ερμηνεία σε σχέση με το τι ακριβώς “βλέπει” σε αυτούς. Τα παιδιά με αυτό τον τρόπο αναπτύσσουν την παρατηρητικότητα και τη φαντασία τους.
  2. Μπορείτε να κάνετε κάποιες κατασκευές (ανάλογα με την ηλικία τους) ή απλά να σκίσει, όπως ο Ματίς ελεύθερα κάποια χαρτιά ή να προσπαθήσει να δώσει σε χαρτιά σχήμα. Ενδεικτικά αναφέρω την παρακάτω δραστηριότητα.

https://gr.dreamstime.com/%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%B9-%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B3%CE%BA%CE%AC%CE%BC%CE%B9-%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%B9%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%B7-%CF%83%CF%85%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AE-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B5%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%80%CE%B9%CE%B6%CF%8C%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CF%89%CE%BD-%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%BF-image163073933

Αν το παιδί έχει μικρότερη ηλικία μπορούμε να του προσφέρουμε χρωματιστά χαρτιά και να κόψει είτε με το χέρι είτε με το ψαλίδι και να τα κολλήσει σε ένα μεγάλο κομμάτι χαρτόνι. Τα κομμένα χαρτιά δεν τα πετάμε, καθώς από αυτά μπορούν να προκύψουν νέα σχέδια. Τα μικρότερα παιδιά μπορούν να κολλήσουν πάνω σε διαφορετικά χρώματα χαρτονιού τα σχέδια τους. Έτσι, δημιουργούν τα δικά τους κολάζ.

3. Τα μικρότερα παιδιά, μπορούν να μάθουν τα χρώματα. Αφού εξοικειωθούν με τις ονομασίες των χρωμάτων μπορείτε να κάνετε διάφορες δραστηριότητες, όπως παρουσιάζονται στις επόμενες εικόνες, που θα τους βοηθήσουν να παίξουν με χρώματα.

Στην επόμενη εικόνα τα παιδιά μπορούν να δημιουργήσουν τους δικούς τους πίνακες ζωγραφικής με πινέλα και νερομπογιές. Μπορούν να αναμείξουν τα χρώματα και να παρατηρήσουν όλους τους νέους συνδυασμούς, καθώς δημιουργούν.

Στην επόμενη εικόνα μπορούμε να χρωματίσουμε ρύζι και να αφήσουμε τα παιδιά είτε στο τραπέζι Flisat της ΙΚΕΑ είτε σε κάποιο δίσκο ειδικό για παρόμοιες δραστηριότητες, να επεξεργαστούν το ρύζι. Μπορούμε να τους δώσουμε ό,τι έχουμε, δηλαδή ξύλινα σκεύη, σιδερένια, χωνιά κλπ. Στον Κωνσταντίνο αρέσει ιδιαίτερα ο ήχος που κάνει το ρύζι.

4. Αν στην πόλη που ζείτε υπάρχει κάποιο μουσείο τέχνης μπορείτε να το επισκεφθείτε και να παρατηρήσετε κι άλλους πίνακες ζωγραφικής. Διαφορετικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον παρακάτω σύνδεσμο από το Youtube και να δείτε κι άλλα έργα του Ματίς.

5. Η τελευταία δραστηριότητα που προτείνω για σήμερα, μοιάζει με αυτή της τρίτης, αλλά καλό είναι να υλοποιηθεί ομαδικά. Αν λοιπόν έχετε μια ομάδα παιδιών, ιδιαίτερα δημοτικού σχολείου, μπορείτε να τους ζητήσετε να αντιγράψουν κάποια σχέδια του Ματίς, από το βιβλίο και να δημιουργήσουν σε έναν μεγάλο πίνακα ένα δικό τους, μοναδικό κολάζ. Αυτή η δραστηριότητα έγινε στη βιβλιοθήκη των Χανίων.

https://librarychania.gr/%CF%80%CF%81%CF%8C%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%B1-%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%B3%CE%BD%CF%89%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CE%BF-%CE%BA%CE%AE%CF%80%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-2/

Εναλλακτικά μπορείτε να τους πείτε να κόψουν διάφορα χαρτόνια σε σχήματα αντικειμένων του σπιτιού και έπειτα να γράψουν ή να πουν προφορικά τις δικές τους ιστορίες. Με αυτό τον τρόπο αναπτύσσεται ο λόγος, η κριτική σκέψη, η φαντασία και η δημιουργικότητα των παιδιών, καθώς δεν είναι απαραίτητο μια κατσαρόλα να είναι απαραίτητα γκρι. Θα μπορούσε να πάρει οποιοδήποτε άλλο χρώμα.

Θα μπορούσαν να δημιουργήσουν και τις δικές τους, μοναδικές εικόνες με βάση το τι τους άρεσε περισσότερο από τις εικόνες του κειμένου. Σε κάθε περίπτωση αφήστε ελεύθερα τα παιδιά να δημιουργήσουν!